سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توبه چیست ؟

توبه چیست ؟

[ دوشنبه 92/10/2 ] [ 12:43 صبح ] [ جلال ]

نظر

نقش خانواده و مدرسه در آموزش نماز 3

ادمه از قبل...

جمعبندی و پیشنهادات

  ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/10/2 ] [ 12:42 صبح ] [ جلال ]

نظر

نقش خانواده و مدرسه در آموزش نماز 2

 

ادمه از قبل...

نماز، مدرسه و خانواده

  ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/10/2 ] [ 12:41 صبح ] [ جلال ]

نظر

نقش خانواده و مدرسه در آموزش نماز 1

  


سعی داریم اصول و روش های تربیتی خانواده و مدرسه  را در سایه نماز بررسی نمائیم

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/10/2 ] [ 12:41 صبح ] [ جلال ]

نظر

توبه چیست ؟

توبه چیست ؟

[ دوشنبه 92/10/2 ] [ 12:34 صبح ] [ جلال ]

نظر

توبه و جایگاه بلند آن در عرفان 3

ادامه از قبل ...

مراتب توبه

توبه داراى مراتب و درجاتى است، همه باید توبه کنند و توبه هرکس مناسب مرتبه ومقام معنوى اواست، زیراتوبه همان سوز و آتش ندامت و انقلابى از درون است‏براى از میان برداشتن حجابها. و حجابها داراى انواعى است: حجاب ظلمت و حجاب نور، و هرکجا که حجاب باشد توبه هم هست، از این‏رو همان ملاکى که براى توبه گناهکار است، براى توبه یک پیامبر هم هست، و خداى سبحان مى‏فرماید: «توبوا الى‏الله جمیعا ایهاالمومنون لعلکم تفلحون‏» (1)

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/10/2 ] [ 12:32 صبح ] [ جلال ]

نظر

توبه و جایگاه بلند آن در عرفان 2

ادامه از قبل...

توبه،اولین منزل ابراهیم ابن‏ادهم و فضیل عیاض

اولین منزل ابراهیم ابن‏ادهم، عارف بزرگ جهان اسلام توبه است. حرکت عرفانى فضیل عیاض نیز با انقلابى کامل و جامع از درون (توبه) آغاز مى‏شود. معنویت و عرفان «بشرحافى‏» نیز از توبه آغاز مى‏گردد.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/10/2 ] [ 12:32 صبح ] [ جلال ]

نظر

توبه و جایگاه بلند آن در عرفان 1

توبه و جایگاه بلند آن در عرفان

یکى‏از مباحث مهم درعرفان عملى و مقامات‏العارفین توبه است. توبه گرچه در نظر مفسران، علماى علم‏اخلاق، متکلمان و محدثان از جایگاهى بلند و ارزشى والا برخوردار است اما عارفان و صوفیان توجه‏اى خاص و عنایتى ویژه به آن مبذول داشته‏اند. سیرى اجمالى در آثار مشایخ بزرگ به وضوح نشانگر این معنى است. از آثار ارزشمند آنان چنین بدست مى‏آید که تقریبا همه اینها توبه را از مهمترین مقامهاى سالک راه حق مى‏دانسته‏اند. بعنوان نمونه در آثار مختلف پیر هرات از کشف الاسرار گرفته، منازل السائرین و صد میدان و... این مطلب با اهمیت‏خاصى طرح شده است. (1) محیى‏الدین عربى، چهره برجسته عرفان اسلامى باب مفصلى را در دایرة‏المعارف بزرگ خود(الفتوحات المکیه) به این امر اختصاص داده است.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/10/2 ] [ 12:30 صبح ] [ جلال ]

نظر

جایگاه معرفتی شب قدر

جایگاه معرفتی شب قدر 


شب قدر 



این که دوستان سؤال می‌فرمایند، با چه نوع آمادگی‌هایی با شب قدر برخورد کنیم تا بهترین بهره را بگیرند، عرض می‌شود: 

1- ابتدا باید به موضوع شب قدر، معرفتی در حدّ موضوع داشت یعنی متوجه بود که آن شب یک حقیقت قابل درک به کمک قلب و به علم حضوری است، و همین‌که خواستیم با علم حصولی و مفهومی با آن روبه‌رو شویم آن حقیقت از منظر ما در حجاب می‌رود. ولی اگر به قلبْ آموخته باشیم باید به حقایق نگاهی ماوراء نگاه به ماهیات و مفاهیم نمود، متوجه می‌شویم شب قدر ظرفی است برای نظر به عالی‌ترین حقایق قدسی. گفت: 



نظر را نغز کن تا نغز بینی گذر از پوست کن تا مغز بینی 



2- قرآن می‌فرماید: ملائکه و روح در آن شب نازل می‌شوند؛ پس اولاً: ملائکه و روح به عنوان موجودات مجرد بر جنبه‌ی مجرد انسان‌ها نازل می‌شوند و قلب‌‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ثانیاً: چون ملائکه حامل اسم یا اسمایی از حضرت «الله» هستند و با نزول خود جان انسان‌ها را با اسماء الهی آشنا می‌کنند و موجب توجه قلب انسان‌ها به اسماء حسنای الهی می‌شوند، در آن شرایط قلبْ مستعد پذیرش تجلیات اسماء الهی می‌گردد. ثالثاً: چون می‌فرماید علاوه بر ملائکه «روح» هم نازل می‌شود و روح نسبت به ملائکه در مقام جامعیت و قرب بیشتری است و خداوند در قرآن در رابطه با «روح» می‌فرماید: «یُنَزِّلُ الْمَلآئِکَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ»[1] خداوند ملائکه را از طریق «روح» نازل می‌کند که از امر اوست؛ این آیه می‌رساند ملائکه در عین متفاوت‌بودنشان در تجلی اسماء الهی، همه و همه از مقام «روح» صادر می‌شوند که عالی‌ترین مخلوق است، و لذا این‌که می‌فرماید: در شب قدر علاوه بر ملائکه، روح هم نازل می‌شود، مژده‌ی بزرگی است به بشریت، حاکی از آن‌که اسماء الهیه به صورت جامع در آن شب بر قلب‌های مستعد نازل می‌گردند و انسان‌ها با خداوند به صورتی که فوق تجلیات اسماء کثیره است آشنا می‌شوند. و معنی «مِنْ کلِّ امر» از طریق «روح» بهتر محقق می‌گردد. 

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 1:7 صبح ] [ جلال ]

نظر

شب سرنوشت - شب قدر

شب سرنوشت 

آغاز شب‏های قدر 


شب قدر 



اشاره 

شب‏های قدر، اوج پر گشودن در فضای نیایش و بندگی، و نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان است. شب قدر، ساعت پذیرایی از مهمانانِ بزم حضور است. در شب قدر، رو به آینه محاسبه می‏نشینیم و چهره جان را بی‏غبار می‏بینیم و با باران اشک، دل را در سحر رحمت و مغفرت، شست‏وشوی می‏دهیم. شب قدر، شب گشودنِ سفره دل و ریختن اشک نیاز و فصل گریستن در آستان آفریدگار بخشاینده است. شب قدر، شب احیای خویش، با دم مسیحایی دعاست؛ شبی است که باید قدر خویش را بشناسی، تقدیر خویش را رقم بزنی و خویشتنِ جدید را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنی. 



باران رحمت 

قدر، باران رحمتی است که در جویبارِ هر فرد و هر جمع، به اندازه او جاری می‏شود. شخصیت افراد به گونه‏ای شکل گرفته که بعضی از آنان، توان پذیرش جریان رودی بیکران از رحمت و برکتِ قدر را دارند و برخی دیگر، این زمینه را ندارند. حقیقت شب قدر، از نوع حقایق قرآنی است و همان طور که قرآن شفا و درمان است، شب قدر نیز این‏گونه است: 

«و از قرآن، نازل کردیم آنچه را مایه شفا و رحمت برای مؤمنان است، و البته به ستمگران چیزی جز خسارت و زیان اضافه نمی‏کند». 



فضیلت شب قدر 
ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 1:7 صبح ] [ جلال ]

نظر

:: مطالب قدیمی‌تر >>

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه