سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سردبیر روزنامه «السیمر» و تحلیلگر امور سیاسی در گفتوگو با فارس:

سردبیر روزنامه «السیمر» و تحلیلگر امور سیاسی در گفت‌وگو با فارس:
بررسی دلایل شکست آمریکا در منطقه و ناکامی کنفرانس ژنو 2 در حل بحران سوریه
خبرگزاری فارس: بررسی دلایل شکست آمریکا در منطقه و ناکامی کنفرانس ژنو 2 در حل بحران سوریه

«وداد فاخر عبدالزهره»، تحلیلگر امور سیاسی و سردبیر روزنامه «السیمر»به تبیین و تشریح مهمترین دلایل شکست آمریکا در سوریه و برخی کشورهای منطقه و دلایل ناکامی بزرگتر این کشور در ژنو 2 برای حل بحران سوریه پرداخت.

 

«وداد فاخر عبدالزهره»، تحلیلگر امور سیاسی و سردبیر روزنامه «السیمر» در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری فارس در بغداد به تبیین و تشریح مهمترین دلایل شکست آمریکا در سوریه و برخی کشورهای منطقه و دلایل ناکامی بزرگتر این کشور در کنفرانس ژنو 2 برای حل بحران سوریه پرداخت. 

دلایل منطقه‌ای و بین‌المللی و مسائل داخلی سوریه عامل شکست آمریکا در سوریه

وی بر این باور است که دلایل منطقه‌ای و بین‌المللی و مسائل داخلی سوریه باعث شکست آمریکا در سوریه شده و «جان کری»، وزیر امور خارجه این کشور را مجبور به اعتراف به این شکست کرد، کری صراحتاً اعلام کرد که آمریکا در سوریه شکست خورده است. هیئت سوری یکپارچه و منسجم مقابل دشمنان اصلی این کشور یعنی مزدوران رژیم سعودی وابسته به آمریکا که آشکارا از گروه‌های تروریستی حمایت‌های تسلیحاتی، مالی و لجستیکی می‌کنند، با عزم و اراده ملی و باور عمیق به پیروزی در کنفرانس شرکت کرد، فرانسه و ترکیه حامی دیگر تروریست‌ها هستند که ننگ کشتار ملت سوریه و تخریب این کشور را به دوش می‌کشند.

این تحلیلگر امور سیاسی گفت: «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان با اشتباه فاحش خود باعث در تنگنا قرار گرفتن آمریکا و شگفتی شرکت‌کنندگان در افتتاحیه ژنو 2 شد، زمانی‌که با عبارت «جناب رئیس جمهور» رئیس ائتلاف معارضین سوریه را خطاب کرد، این لحن نشان می‌دهد، عربستان در ساعات اولیه نشست و برغم میل تمام شرکت‌کنندگان از کشورها و سازمان‌های مختلف و در رأس آنها سازمان ملل متحد، موضع‌گیری کرده و «احمد الجربا» را به عنوان رئیس جمهور سوریه منصوب کرده است.

عبدالزهره معتقد است که دلیل این موضع‌گیری و واکنش عصبی، سریع و بدون تفکر سعود الفیصل، سخنرانی «ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه و تعیین اولویت‌ها و پرداختن به واقعیت‌های شرایط سوریه بود، همچنین شجاعت و پافشاری المعلم در به چالش کشاندن خیمه شب بازی‌های آمریکا باعث تقویت موضع سوریه شد و بان کی‌مون نیز به عنوان عروسک خیمه شب‌بازی آمریکا در تلاش بود، المعلم را از طرح تفکر و موضع شجاعانه و واقعی مقامات رسمی سوریه را منع کند.

سردبیر نشریه السیمر خاطر نشان کرد: در مقابل، آنچه هیئت معارضین سوری نامیده می‌شد، تنها نماینده 10 درصد از اپوزیسیون سوریه بود؛ به ویژه اپوزسیون داخلی که دستشان به خون ملت سوریه آلوده نشده و ائتلاف معارضان را اصلاً به رسمیت نمی‌شناسد. رئیس این هیئت دارای شخصیتی متزلزل و بی‌ثبات بود و برای مردم سوریه فردی نامأنوس و ناشناخته بود؛ چراکه وی با لهجه بادیه نشین‌های عرب که نزدیک به لهجه بادیه‌نشینان عربستانی است، صحبت می‌کرد. همه این واقعیت‌ها نشان می‌دهد، آمریکا نتوانسته معارضینی که در اهداف و گرایش و تفکرات خود اشتراکی با هم ندارند، را متحد کند و برسر یک میز بنشاند و این یک شکست دیپلماتیک مفتضحانه برای آمریکاست.

وی در ادامه عنوان داشت که حضور مقتدرانه هیئت رسمی سوری که از حمایت روسیه به عنوان یکی از قطب‌های قدرت که توانسته، بار دیگر خود را در عرصه بین‌المللی اثبات کند، و موضع بین‌المللی دمشق بعد از حل و فصل مسئله سلاح‌های شیمیایی در این کنفرانس قابل توجه بود، همچنین حضور تاثیرگذار ایران در عرصه بین‌المللی بعد از توافق هسته‌ای – با اینکه مقامات ایران در کنفرانس ژنو 2 مشارکت نداشتند ولی در تعیین چارچوب و اقدامات مربوط به آن از دور نقش آفرینی می‌کردند – باعث تقویت موضع رسمی این کشور شد و همه این دلایل باعث شکست آمریکا در ژنو 2 و تمام مزدوران وابسته به این کشور شد. 

میزان دخالت آمریکا در سوریه و دلیل شکست آن

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان دخالت آمریکا در سوریه و دلیل شکست آن گفت: تمام مردم جهان در جریان میزان مداخله آمریکا از طریق انتقال هزاران تروریست از اقصی نقاط جهان با همکاری طرف ترک و ثروت‌های عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارند. ده‌ها هزار عنصر تروریستی و ده‌ها هزار قبضه سلاح، تجهیزات جنگی، وسایل حمل و نقل جدید، غذا، لباس و لوازم خواب و دیگر تجهیزات به سوریه منتقل شد و همه این اقدامات در سایه حمایت رسانه‌ها صورت گرفته و باعث تحریک احساسات و خصومت مردم علیه یکدیگر در رسانه‌ها شد. این اقدام به نوبه خود سهم عمده‌ای در ایجاد تفرقه و اختلاف در بین ملت‌های عربی و اسلامی و کاشتن بذر کینه و دشمنی فرقه‌ای و مذهبی در بین آنها داشت. سوال اینجاست که چگونه این ماموریت لجستیک، حمایت‌های مالی و دیپلماتیک در عرصه جهانی و عربی و انتقال ثروت‌های اسطوره‌ای به این آسانی و به دور از چشم سرویس‌های اطلاعاتی جهانی و رصد ماهواره‌ای صورت می‌گیرد؟ سرنوشت بسیج سیاسی شکست خورده «اتحادیه عرب» و تحریک شورای امنیت به صدور قطعنامه بند هفتم علیه سوریه به کجا ختم شد؟

این شخصیت رسانه‌ای تاکید کرد: واقعیت‌های مذکور دلیل آشکار مداخله بین‌المللی و حمایت همه جانبه از این مداخله می‌باشد، وگرنه چگونه ممکن است عناصر بیگانه‌ای که از نقاط مختلف جهان آمده‌اند، در مقابل کشور و ملت متمدنی مثل سوریه مقاومت کنند و هیچگونه حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای نیز در کار نباشد؟

ساز و کار جدید آمریکا در سوریه

وی در مورد ساز و کار جدید آمریکا در سوریه گفت: واشنگتن بعد از شکست در ژنو 2، تلاش خواهد کرد، در هر صورت مخالفین ناتو را از طریق تفاهم مجدد با طرف روسی متحد کند و دلیل آن نه دوست داشتن ملت سوریه بلکه به خاطر اوج گرفتن تهدیدها و رسیدن تهدید تروریستی به کشورهای اروپایی بعد از بازگشت تروریست‌های داعش و جبهه النصره و شاخه‌های مختلف آن به کشورهای خودشان است، این موضوع تهدیدی علیه امنیت اروپا به طور کلی و امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور اخص است که تهدید تروریستی را در بیخ گوش خود احساس می‌کند. در همین راستا کشوری مثل عربستان که به عنوان حامی اصلی تروریسم و کشتار، احکامی درباره زندانی کردن تروریست‌های بازگشتی از سوریه صادر کرده که این اقدامات نشان دهنده تلاش جدید آمریکا برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه برای مقابله با تهدید علیه شریان‌های اصلی نفت و گاز منطقه و مراکز نفوذ آمریکا و پایگاه‌های جنگی آن است. جنگ داعش و جبهه النصره بخشی از این اقدام است تا زمینه برای شماری از تروریست‌ها جهت ترک میدان سوریه و ایجاد اختلاف و خصومت در بین آنها و کشتار بخش اعظم آنها به دست خودشان فراهم شود. 

شکست‌های پی در پی آمریکا در منطقه

عبدالزهره درباره شکست‌های پی در پی آمریکا در منطقه گفت: معروف است که آمریکا در ایجاد بحران مهارت دارد، ولی با چگونگی حل و فصل آن هیچگونه آشنایی ندارد. ادله و شواهد زیادی درباره شکست آمریکا در چارچوب ایجاد کانون‌های تنش در جهان بر اساس تاکتیک‌های لحظه‌ای اقتصادی و سیاسی وجود دارد؛ علاوه بر این یک نوع نفرت و کینه نهانی در بین ملت‌های عربی و اسلامی علیه آمریکایی‌ها به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی و روی کار آوردن حکومت‌های دیکتاتوری در جهان عرب، جهان اسلام و آمریکای لاتین وجود دارد، این مسئله باعث خدشه‌دار شدن وجهه آمریکا و طرد شدن آن از طرف ملت‌ها شده است.

این تحلیلگر سیاسی عراقی افزود: دلیل آشکاری در این زمینه وجود دارد که مدت زمان زیادی از آن نگذشته و آن مقابله آمریکا با تصویب قطعنامه شورای امنیت در چارچوب آن چیزی بود که قطعنامه‌های آزادسازی کویت نامیده شد، یعنی قطعنامه 688 که طبق آن باید دمکراسی در عراق حاکم شده و رژیم فاشیستی این کشور باید در برابر خواسته‌های ملت تسلیم می‌شد، واشنگتن با این قطعنامه مخالفت کرد و به صورت یک‌جانبه تصمیم به سرنگونی رژیم عراق از طریق جنگ گرفت، ثمره این جنگ چیزی جز مصیب، فاجعه و ویرانی برای ملت عراق نبود، به ویژه اینکه آمریکا از نظریه «هرج و مرج خلاق» استفاده کرده و طبق نظریه سرزمین جایگزین یا همان تلاش برای مبارزه با تروریسم در سرزمینی به دور از آمریکا، دروازه‌های عراق را به روی تروریست‌ها باز گذاشت، سپس پاداش تروریست‌هایی که در زندان‌هایش در عراق بود را با آزادی آنها پرداخت کرد، از این‌رو ما شاهد گسترش تروریسم و پیامدهای منفی آن در عراق هستیم. واشنگتن همان نظریه هرج و مرج خلاق را در خاک سوریه پیاده کرد و پیش از این نیز در جنگ افغانستان با این پدیده درگیر بود، ولی تاکنون نتوانسته، از پیامدهای آن رهایی پیدا کند. 

راه حل خروج از بحران

عبدالزهره در مورد راه حل‌های خروج آمریکا از این بحران‌ها تاکید کرد: واشنگتن هرگز نمی‌تواند خود را از بحران‌‌هایی که به وجود آورده، خارج کند، ولی با این وجود برخی راه حل‌های وصله و پینه‌ای را دنبال کرده و اشتباهات و مداخلات خود را در چارچوب سیاست ایجاد کانون‌های تنش در جهان تکرار می‌کند. بدون تردید نظام استعماری موجود در آمریکا دست به چنین اقدامی می‌زند، چراکه کارتل‌های جهانی نفت، شرکت‌های گاز و معادن و بانک‌های جهانی که صهیونیسم جهانی تقریباً بر همه آنها سلطه دارند، بر آمریکا حکمرانی می‌کنند.

این طرف‌های انحصار طلب برای پیاده کردن اهداف خود با رئیس جمهور جدید یعنی اوباما روی کار آمده‌اند و این یک تغییر تاکتیکی برای آمریکاست و نه استراتژیکی؛ ولی این تاکتیک شکست مفتضحانه‌ای را برای آمریکا رقم زد و واشنگتن را بر آن خواهد داشت تا از طریق کنفرانس ژنو 3 یا ادامه کنفرانس ژنو 2 به فکر راه حل مسالمت‌آمیز برای مسئله سوریه باشد و تمام گروه‌های سوری را به سمت گفت‌وگو برای تشکیل دولت بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تحت نظارت بین‌المللی سوق دهد و در حال حاضر نیز تلاش می‌کند، تمام عناصر تروریستی و وحشی داعش و جبهه النصره را که از خاک سوریه و عراق خارج کرده و در صورت نیاز آنها را از دم تیغ رد کند، چراکه این عناصر تهدیدی علیه بشریت، صلح جهانی و تنوع جمعیتی جهان به شمار می‌روند.

حوادث منطقه و شبیه بودن آن به هرج و مرج و راه‌حل این بحران‌ها

وی در پاسخ به سوالی در مورد حوادث منطقه و شبیه بودن آن به هرج و مرج و راه حل این بحران‌ها گفت: بهار ناتو باعث رسوایی رهبران آن و تقویت کنندگان مواضع سلفی‌ها و وهابیون شده و پرده از مواضع و اقدامات وحشیانه و غیر انسانی آنها و چهره‌های زشت مفتیان وهابی برانداخت. در واکنش به این اقدام ائتلاف و اتحاد کشورهای محور مقاومت در برابر طرح‌های صهیونیستی – استعماری به وجود آمد و خط مقاومت از سوریه گرفته تا لبنان، عراق و ایران برغم هجمه جهانی و منطقه به رهبری آمریکا و کشورهای وابسته به آن تقویت شد.

وی با تاکید بر هوشیاری مقاومت و مجهز شدن آن به تفکر مترقی در برابر نظریه تروریستی وهابی، خواستار مقابله با فتواهای وهابی، تفکر تکفیری و تقویت اتحاد ملی بین تمام ملت‌های منطقه با تکیه بر سیاست رسانه‌ای پیشرو شد. رسانه پیشرو و موفق مکانیسمی تاثیرگذار است که باید در کانون توجهات نسل جوان قرار گیرد و سازمان‌های مردم نهاد مبتنی بر اصل احترام به جامعه و به عنوان ابزاری برای دفاع از آن شکل گیرد و کتاب‌های درسی به ویژه کتاب‌های تاریخی و دینی از دروغ‌ها، خرافات و قهرمان‌پروری دُن کیشوتی تاریخ گذشته پاکسازی شود، کتاب‌هایی که به کشتار و خونریزی تحریک می‌کنند و به گذشته نامیمون که باعث ایجاد نفرت در بین مردم و تفرقه در جامه می‌شود، افتخار می‌کنند.

این فعال رسانه‌ای خواستار گسترش دامنه علوم، نوآوری‌ها، هنر، ورزش و ایجاد باشگاه‌های علمی و ورزشی و سوق دادن جوانان به سمت پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی برای همگامی با تحولات جهان به دور از خون و خونریزی و تفکرات دینی تکفیری و اقدامات غیر اخلاقی شد و بر تقویت روابط سیاسی و تبادل تجارب نظامی و علمی بین کشورهای محور مقاومت به منظور منزوی کردن مبلغان تفکر وهابی و تکفیری و رسوا کردن تمام روش‌های مجرمانه آنها در برابر جهانیان و تلاش برای ایجاد وحدت و انسجام فکری، سیاسی، علمی و نظامی میان این کشورها شد.



[ شنبه 92/11/19 ] [ 12:31 صبح ] [ جلال ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه