سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 10

 

 

ادامه از قبل

پزشکی

       ایرانیان    آنان  چنین می پنداشتند که شیطان 999،99 بیماری بوجود می آورد، و هر یک از آنها را باید به وسیلة مخلوطی از سحر و جادو و مراعات قواعد بهداشت درمان کنند.

درمعالجة بیماران، توجه به ادعیه و اوراد بیشاز توجه به دارو بود، به این اعتبار که تعویذ و ورد، اگرسود نداشته باشد، بیزیان است و مریض را نمی کشد، و دربارة داروها نمی توان چنین گفت. 

باوجوداین، در آن هنگام که ثروت پارس زیاد شد، فن پزشکی غیر دینی رواجپیدا کرد؛ چنان بود که، درزمان اردشیر دوم، سازمان منظمی برای پزشکان و جراحان پیدا شد؛ مزد آنان را قانون، مطابق مقام اجتماعی بیماران، تعیین کرد - این کاری بود که قانون حموربی نیز پیش از آن کرده بود. 

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:49 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 9

 

ادامه از قبل

دین

       دین در مصر بالای همه چیز و پایین همه چیز بود. دین، در هر یک از مراحل، و به هر شکل از

اشکال آن، از توتم تا فلسفة الاهی و علم لاهوت، در آن سرزمین وجود داشت و اثر آن در ادبیات و

شکل حکومت و هنر، و هر چیز دیگر جز اخلاق، آشکار بود. نه تنها مظاهر دین در مصر حالت تنوع

داشت، بلکه این تجلیات به شکل شگفت انگیزی فراوان و زیاد بود؛ جز سرزمینهای روم و هند، در

هیچ جای دیگر جهان به اندازة مصر خدایان متعدد وجود نداشته است. تحقیق و مطالعة احوال مردم

مصر، بلکه در احوال افراد انسان، بدون تحقیق در خدایانی که می پرستیده اند امکان پذیر نخواهد بود.

فرد مصری می گفت که آغاز آفرینش از آسمان شده؛ این آسمان و رود نیل پیوسته بزرگترین رب النوع

او به شمار می رفت. به اعتقاد وی، اجرام عجیب آسمانی تنها جسم نبوده، بلکه صورت خارجی ارواح

بزرگ خدایان صاحب اراده ای را نمایش می داده اند، و این اراده ها که پیوسته با یکدیگر هماهنگی

نداشته، سبب پیدایش این همه حرکات پیچیده و متغیر فلکی شده است. خود آسمان، به نظر مصریان

قدیم، همچون گنبدی بوده است که در فضای بیکران آن ماده گاوی به نام الاهة حاتحور جای داشته و

زمین در زیر پاهای او قرار می گرفته، و ده هزار ستاره شکم او را می پوشانیده است. چون اساطیر و

خدایان از ناحیه ای به ناحیة دیگر تغییر شکل می دادند، عقیدة دیگر آن بوده که آسمان خدایی به نام

سیبو است که بملایمت بر روی زمین، که الاهه ای به نام نویت است، دراز کشیده و، از ھمسری این

دو خدای عظیم الجثه، ھمه چیز در این دنیا به وجود آمده است. دیگر ازمعتقدات ایشان آن بود که

صور فلکی و ستارگان ممکن است خدایانی باشند، و از جمله چنان تصور می کردند که ساحو و

سوپدیت (یعنی دو ستارة جبار وشعری) دو خدای عظیم الجثه بوده اند)(50)

 

تمدن ایران

ایران قدیمی ترین تمدن

     (ولانسینگ)وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار هیئت ایران به ریاست مشاورالملک انصاری وزیر خارجه ایران در زمان قرارداد 1919 در پاریس با هیئت نمایندگی آمریکا به ریاست ویلسن می گوید:(ایران تاریخ غریبی دارد وباید ایرانیان مجددا به مقام رفیع قدیمی خود ارتقا یابد ایران اول دولت آریایی است که ما همگی از آن منشعب شده ایم .ایران دولتی است که قدم در ساختمان تاریخ عالم گذاشته ایران قرن های متوالی مصدر علوم جدید ،منبع فنون ومحیط تربیت عالمیان بوده است.(51)آیا مادها، که نقش مهمی در برانداختن دولت آشور داشته اند، چگونه قومی بوده اند؟ پی بردن به اصل این قوم، بدون شک، امری است که رسیدن به آن دشوار است؛ تاریخ کتابیاست که همیشه آدمی بایستی از وسط آغاز کند. نخستین اشارة به این قوم در کتیبه ای است که گزارش حملة شلمنصر سوم به سرزمین موسوم به پارسوا، در کوههای کردستان، (سال 837 ق م) بر آن ثبت شده؛ ازاخبار چنان بر می آید که در این ناحیه بیست و هفت امیر و شاه، بر بیست و هفت ولایت کم جمعیت، حکومت می کرده اند؛ مردم این ولایتها را آمادها یا مادها می نامیده اند. مادها از نژاد هند و اروپایی به شمار می روند ومحتمل است که در تاریخ هزار سال قبل از میلاد از کناره های دریای خزر به آسیای باختری آمده باشند. در کتاب اوستا، کتاب مقدس پارسیان، یادی از این زادگاه قدیمی می شود، و مانند بهشتی توصیف می شود:سرزمینی که آدمی جوانی خود را در آن گذرانده، مانند خود ایام جوانی، زیباست، بشرط اینکه شخص ناچار نباشد دوباره در آن سرزمین یا در آن ایام زندگی کند. چنان به نظر می رسد که مادها، در ضمن کوچ کردنهای خود،از بخارا و سمرقند گذشته، و از این نواحی، رفته رفته، رو به جنوب سرازیر شده و پس از رسیدن به پارس، در آن سکونت اختیار کرده بودند.

این قوم، در کوههایی که به عنوان جایگاه خود در ایران انتخاب کرده بودند، مس، آھن، سرب، سیم و

زر، سنگ مرمر، و سنگهای گرانبها بدست آوردند. و چون قومی نیرومند بودند و زندگی ساده

داشتند، به کشاورزی بر دشتها و دامنة تپه های منزلگاه خود پرداختند و زندگی آسوده ای برای خویش

فراهم ساختند.

     در اکباتان یعنی محل تلاقی چند راه، که در درة زیبایی قرار گرفته و آبی که از ذوب شدن برف

کوهها به دست می آمد سبب حاصلخیزی آن بود، نخستین شاه ایشان دیااکو پایتخت

اول خود را بنا نهاد و آن را با کاخی شاهانه، که بر شهر مسلط بود و نزدیک دو کیلومتر مربع وسعت

داشت، آراست. بنا بر روایتی که در کتاب هرودوت آمده دیااکو از آنجا به قدرت رسید که به عدالت اشتهار یافته بود؛ و  به قدرت زیادی که می خواست رسید، یکی از فرمانهای وی آن بود که  مردم تنها به وسیلة پیام آورانیمطالب خود را به عرض او برسانند؛ دیگر آنکه کسی حق خندیدن یا آب دهان بر زمین انداختن در برابر شاه را ندارد.  آناه با عادت بر محیط زندگی خویش، جنگ آزمودگی ، تحمل بر سختیهای جنگ پیدا کردند، و به صورت خطری درآمدند  که پیوسته دولت آشور را تهدید(52)

پزشکی

ادامه دارد...

 



[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:48 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 8

 

 

ادامه از قبل

ادبیات

     بیشتر آنچه از ادبیات مصری قدیم بجا مانده به خط مقدس( هروگلیفی )است وآنچه باقی  مانده چندان فراوان نیست،کتابخانه هایی بدست آمده که متعلق به 2000 سال پیش است که حاوی طومارهایی بدست آمده از پاپیروس است.(44)قسمت عمده ادبیات باستانی مصر ادبیات دینی است و قدیمی ترین قصاید مصری ها همان قصاید دینی است.(45)

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:47 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 7

 

ادامه از قبل

اخلاق

       دولت مصر در بسیاری از چیزها، حتی زنا با محارم، به دولت ناپلئون شباهت داشت. شاه غالباً

خواهر و گاهی دختر خود را به همسری خویش اختیار می کرد، به این بهانه که خون خاندان سلطنتی

را پاک و پاکیزه نگاه دارد. 

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:41 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 6

ادامه از قبل

 کشاورزی

       در پشت سر این شاهان و ملکه ها پیادگان ناشناختة صحنة شطرنج می زیستند؛ آن سوی کاخها و معابد

واهرام، کارگران شهرها و کشاورزان مزارع به سر می بردند. هرودوت، همان گونه که این مردم را

در سال 450 ق م دیده، آنان را با روح خوشبینی چنین وصف می کند:

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:38 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 5

ادامه از قبل

تمدن آشور

     زندگی  اقتصادی مردم آشور با مردم بابل تفاوت فراوانی نداشته، چه ساکنان این دو ناحیه، درواقع،

ساکنان شمال و جنوب فرهنگ و تمدن واحدی بوده اند. مهمترین اختلاف آشور و بابل در آن است که

مردم بابل بیشتر به بازرگانی اشتغال داشتند، و آشوریان بیشتر به کار کشاورزی می پرداختند؛

ثروتمندان بابلی غالباً تاجر بودند،

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:36 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 4

ادامه از قبل

زبان و ادبیات

     آیا   زندگی قدیم مردم بابل، که پر از شهوترانی و دیدنداری و توجه به بازرگانی بوده، به وسیلة ادبیات

یا هنر رنگ جاودانی پیدا می کرده یا نه؟ شاید چنین بوده است، چه از آثار پراکنده و ناچیز بابلی، که

اقیانوس زمان از دل خود بیرون ریخته  نمی توانیم برای آن مدنیت حکم قطعی صادر کنیم. 

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:33 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 3

ادامه از قبل

قانون حمورابی

     طبیعی  است که در چنین اجتماعی هرگز فکر دمکراسی راه پیدا نمی کند؛ شکل و رنگ اقتصادی آن،

خود، مستلزم این است که حکومت مطلقه ای، متکی بر ثروت بازرگانی یا امتیازات تیولداری، برقرار

باشد و عنف و شدت قانونی را به صورت حکیمانه ای بر همه جا توزیع کند. 

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:30 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 2

... ادامه مقاله

تمدن عیلام

      شواهد واسناد قدمت تمدن عیلام را تا 4500 سال ق.م می رساند(24)باستان شناسی فرانسوی به آثار انسانی دست یافته اند که تاریخ آنها به 20000سال قبل می رسد.(25)ظاهرا چنان به نظر می رسد که در آن زمان ،مردم عیلام تازه از زندگی بیابانگردی وشکار وماهیگیری بیرون آمده بودند ،ولی در همان زمان سلاح وافزارهای مسی داشتند ،زمین را می شکافتند ،حیوانات را اهلی می کردند ،با خط نویسی دینی واسناد بازرگانی آشنا بودند ،آیینه وجواهرات را می شناختند وبازرگانی آنان از مصر تا هند ادامه داشت.در همین جاست که نه تنها نخستین چرخ کوزه گری آشکار می شود بلکه نخستین چرخ ارابه نیز به نظر می رسد . (26) این افزار ظاهرا ساده وکم اهمیت ،که در حقیقت برای انسان بسیار حیاتی وسودمند است،بعدها در بابل وبسیار دیرتر از آن در مصر روی کار آمده است .

تمدن بابل

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:27 صبح ] [ جلال ]

نظر

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین 1

 

 

جلال حیدری

دانشجویکارشناسی ارشد تاریخ عمومی جهان

دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد

Ali110mohammad110@yahoo.com

 

بررسی اثرات تمدن مشرق زمین بر مغرب زمین

چکیده:

      به گواهی تاریخ بشر و اذعان غربیان اولین تمدن ها در مشرق زمین بوجود امدند و سرآغاز رشد بشری را فراهم نمودند.در ادامه با انتقال این دستاوردها به دیگر تمدنها و همچنین تعامل تمدن ها با یکدیگر زمینه رشد تمدن ها بوجود آمد و دست مایه ای شد برای رسیدن به معارف معنوی و مادی.اما در این زمینه برخی تمدن ها بر دیگر تمدن ها سابقه داشته اند و زمینه ساز رشد تمدن های دیگر شدند این تمدنها که اکثرا در مشرق زمین می باشند بعدها با انتقال دستاوردهای خود به تمدن مغرب زمین زمینه رشد و شکوفایی آنان را بیش از بیش فراهم نمودند.اما در این زمینه آنچه باعث خود باوری افراد جوامع می شود شناخت بیشینه تمدنی خود می باشد که در چند دهه اخیر با خبر پراکنی غرب جهت بیگانه کردن ملل مشرق از بیشینه خود این ملل را جهت استثمار و استعمار آماده کرده و زمینه تسلط خود را فراهم نموده اند.شناخت رابطه شرق با غرب و زمینه های شکل گیری و رشد غرب که گرفته شده از تمدن های مشرق زمین است. می تواند عاملی باشد جهت تعامل غرب با شرق و استفاده از دستاوردهای کنونی آنان جهت رشد بیشتر تمدن ها  مشرق زمین.

     محور اصلی تحقیق حاضر به معرفی تمدن های مشرق زمین،دستاوردهای آنان، و بررسی اثرات آنان بر تمدن مغرب زمین می باشد که به بررسی آن پرداخته خواهد شد.         

 

کلید واژه ها:

تمدن-مشرق-مغرب-تاریخ- بین النهرین

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 12:25 صبح ] [ جلال ]

نظر

:: مطالب قدیمی‌تر >>

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه