قبل از ورود در بحث شیطان شناسی لازم است که معنای شیطان را بدانیم و آن اینکه کلمه شیطان دو معنی دارد: یکی معنی لغوی آن است. شیطان از (( شطن )) و(( شاطن )) گرفته شده و هر دو به معنی پلید خبیث پست و موجودی سرکش متمرد و نافرمان به کار برده می شوند. به عبارت دیگر به هر چیز مرموز موذی و آزار دهنده گفته می شود. همچنین به معنی منحرف و منحرف کننده و یاغی و طاغی شریر و شرارت کننده دور بودن و دور شدن از حق و حقیقت دور شدن از رحمت و مغفرت الهی و بدخوی و سخت دل بد جنس بد ذات و......... است.


 این معانی و صفات در انسان باشد یا در جن در چهار پا باشد یا وحوش و خزندگان و غیره همه اینها از معانی و مصادیق آشکار شیطان است.

و در اصطلاح دیگری همان است که بر سر زبان مردم است .وقتی کلمه شیطان گفته می شود ذهن مردم متوجه آن ملعونی می شود که رو در روی خدا ایستاده و نافرمانی کرد و در برابر آدم (علیه السلام ) سجده نکرد.

و فرد شاخص آن همان کسی است که در تعریف اصطلاحی به آن اشاره شده آن است که در میان مردم معروف و مشهور است و آن ابلیس و لشگریان و اعوان و یاوران او هستند. همان کسی که باعث بدبختی خود و آدم (ع) و باعث بیرون شدن خود و آدم از بهشت شد.