سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داستان (خلیفه دوم) با (خلیفه اول)3

اخبارى که در مورد ترور ابوبکر رسیده است

 

 

مؤلّف کتاب العقد الفرید مى نویسد: ابابکر مسموم شد و در آخر روز دوشنبه مرد;(86)

ابن قتیبه مى گوید: عتّاب بن اسید و ابوبکر در یک زمان مردند;(87)

و در روایت: ابوبکر مریض شد و به او گفتند آیا اجازه مى دهى پزشک بیاوریم؟ گفت: پزشک مرا معاینه کرده و گفته است هر کارى مى خواهم بکنم(88).

ابن سعد از شهاب زهرى بازگو مى کند: ابابکر و حارث بن کلده مشغول خوردن خزیرة (خورشتى)(89) بودند که براى ابابکر هدیه آورده شده بود:

حارث به ابابکر گفت: اى خلیفه دستت را از طعام باز بدار; به خدا سوگند سمّى یک ساله در آن است و من و تو در یک روز خواهیم مرد.

ابوبکر از غذا خوردن دست کشید و هر دو بیمار ماندند تا آن که پس از تمام شدن سال، هر دو در یک روز مردند.(90) 

ابن اثیر مى گوید: یهودیان ابابکر را به وسیله طعامى مسموم کردند و ابوبکر و حارث بن کلده از آن خوردند; حارث دست کشید و به ابابکر گفت: غذایى خوردیم که یک سال در آن سم قرار داده شده بود.(91)


و نیز گفته اند: در روز بسیار سردى خود را شستشو داد و تب کرد و پس از پانزده روز که براى نماز جماعت نیز حاضر نشد، مرد; وى در این پانزده روز عمر بن الخطاب را به جاى خود براى نماز مى فرستاد.

وقتى ابوبکر بیمار شد برخى گفتند: پزشک بیاوریم؟ گفت: پزشک نزد من آمده است و به من گفته است که هر کارى دلم میخواهد انجام بدهم. آنان نیز منظور ابابکر را دریافتند و سکوت اختیار کردند. پس از مدتى نیز ابابکر مرد. (92)

ابوالفداء مى گوید: در مورد سبب مرگ ابابکر اختلاف است; گفته اند یهودیان او و حارث بن کلده را با غذایى مسموم کردند. حارث گفت: غذایى مسموم خوردیم که یکسال در سم مانده بود. یک سال بعد هر دو مردند.

نیز گفته اند: ابابکر در روز بسیار سردى خود را شستشو داد و تب کرد و تا پانزده روز دیگر که مرد، به نماز نیز حاضر نشد(93).

و نیز گفته اند: براى ابابکر حریره اى هدیه آوردند و حارث به او گفت: اى خلیفه! دست از طعام باز دار که زهر در آن است و من و تو دریک روز خواهیم مرد. ابابکر دست کشید ولى هر دو بیمار بودند تا آن که در یک روز مردند.(94)

از چیزهایى که موجب مشکوک تر شدن این مرگ است، آن است که افراد بسیارى همراه ابابکر مردند.

ابوکبشه (غلام رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ، و از جنگجویان بدر و احد) در صبح روز مرگ ابابکر، از دنیا رفت.(95)

ابن سعد مى گوید: ابوکبشه در اولین روزى که عمر به خلافت رسید، یعنى سه شنبه هشت روز به آخر جمادى الثانى باقى مانده، در سال 13 هجرى مرد.(96)

روز سه شنبه روزى است که ابابکر و چند تن دیگر از سرشناسان عرب از جمله عتّاب، ابوکبشه و حارث بن کلده (طبیب مشهور) مردند و عمر نیز رئیس شد.

نکته قابل توجه آن است که افراد متهم به قتل ابابکر، براى دور کردن شبهه از خودشان دو نوع شایعه پراکنى کردند:

1 ـ برخى سعى نمودند سبب مرگش را به سرماخوردگى شدید نسبت دهند;

2 ـ سعى نمودند بفهمانند که او در اثر سم یهودیان کشته شد.

لیکن اینان نتوانستند دلیلى براى مسموم شدن ابابکر توسط یهودیان بیاورند و بدین سان ادعاى شان بدون دلیل باقى ماند; علاوه بر این، بزرگان سلطنت و در رأس شان عمر و عثمان بر اساس شواهد و قرائن در ترور ابابکر نقش اساسى داشته اند.

 

ادامه دارد...



[ چهارشنبه 91/5/25 ] [ 12:5 صبح ] [ جلال ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه