صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ
فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ
وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلیلاً وَعَیْناً
حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
1- مایه ناراحتی شیطان لعین است.
2- مایه استجابت دعا می شود.
3- باعث نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان می شود.
4- باعث آمرزش گناهان می شود.
5- شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حال او می شود.
6- نشانه انتظار است.
7- فرج مولای ما حضرت صاحب الزمان(ع) زود تر واقع می شود.
8- باعث طولانی شدن عمر است
9- هنگام مرگ به او مژده می رسد و با او به نرمی رفتار می شود.
10- باعث زیاد شدن اِشراف نور امام زمان(ع) در دل او می شود
11- محبوبترین افراد نزد خداوند خواهد بود.
12- کردار بد او به کردار نیک مبدّل می شود.
14- فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند.
15- در امان است از تشنگی روز قیامت.
16- این دعا در عالم برزخ و قیامت مونس مهربانی خواهد بود.
17- باعث دوری غصّه ها می شود.
18- این دعا خوشایندترین اعمال نزد خداوند است.
19- در روز قیامت هدیه های ویژه ای دریافت می کند.
20- سبب کامل شدن دین است.
21- ثواب کسی را دارد که زیر پرچم حضرت مهدی (ع) شهید شود.
22- با ائمه اطهار(ع) محشور می شود.
23- نائل شدن به بالاترین درجات شهدا در روز قیامت.
24- رستگاری به شفاعت حضرت فاطمه زهرا(ع)را دارد.
http://mouood.org
[ سه شنبه 91/4/6 ] [ 10:14 عصر ] [ جلال ]
آیتالله شیخ محمّدتقی اصفهانی مشهور به آقا نجفی در یکصد سال پیش با تتبّع در روایات و احادیث اهلبیت(ع)، پنجاهوچهار وظیفة مؤمنان در زمان غیبت امام زمان(عج) را در دو جلد بیان میکند.
از زبان آیتالله آقا نجفی
آیتالله شیخ محمّدتقی اصفهانی مشهور به آقا نجفی در یکصد سال پیش با تتبّع در روایات و احادیث اهلبیت(ع)، پنجاهوچهار وظیفة مؤمنان در زمان غیبت امام زمان(عج) را در دو جلد بیان میکند.
اکنون 25 وظیفة اوّل با اندکی تصرّف و تلخیص در پی میآید:
- وظیفة اوّل، غمگین بودن به علّت مفارقت آنجناب و مظلومیّت آن حضرت.
- وظیفة دوم؛ منتظر فرج و ظهور آن حضرت بودن.
- ادامه مطلب...
[ سه شنبه 91/4/6 ] [ 10:14 عصر ] [ جلال ]
به یاد دارم یک روز پدرم، مرا که حدود بیست سال داشتم فراخواند و گفت: این شمشیر را بگیر، دور سرت جولان بده و یک ضربه محکم فرود آور. این کار را کردم، گفت تکرار کن، این بار تا آن را چرخاندم، دستم یاری نکرد و نتوانستم، پدرم به خشم آمد و با لحن تندی گفت: اینطور میخواهی امام زمانت را یاری کنی! آنگاه مرا وادار ساخت به ورزشخانه بروم.
حسین هراتی
«اَللّهُمَّ اِنّى اُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا وَما عِشْتُ مِنْ اَیَّامى، عَهْداً وَعَقْداً وَبَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، لا اَحُولُ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَداً .... اَللّهُمَّ اِنْ حالَ بَیْنى وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَاَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى...؛
خدایا به راستی من تجدید عهد میکنم برای او در بامداد امروز و هر روز که زنده باشم، به گونهای که از آن برنگردم و برای ابد دست برندارم.
خدایا! اگر فاصله شد بین من و او به وسیلة مرگ، همان که بهطور قطع و یقین بر بندگانت مقرّر فرمودی، پس بیرون آر از قبرم، در حالی که کفن به کمر بسته باشم و شمشیر کشیده باشم و نیزهام را افراشته باشم و لبیک بگویم فراخوان (بزرگ و نجاتبخش) او را.»
[ سه شنبه 91/4/6 ] [ 10:12 عصر ] [ جلال ]
در معارف دینی آمده است که اهل بیت(ع) در همه چیز با قرآن کریم مساوی و برابرند. بر همین مبنا، در این مقاله به بحث درباره ارتباط میان این دو از جهت اعجاز عددی میپردازیم. [ سه شنبه 91/4/6 ] [ 10:6 عصر ] [ جلال ]
آیا مى توان گفت فرشتگان و جنّیان هم در انتظار بسر مى برند؟ [ سه شنبه 91/4/6 ] [ 10:5 عصر ] [ جلال ]
به گزارش شفقنا، دکتر علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در حاشیه همایش ملی «هنر و تمدن شیعی» با بیان اینکه فرهنگ و تمدن عمیق شیعی از مهمترین ارکان فرهنگ و تمدن اسلامی است، افزود: عمق بینش شیعه و معرفت آن و برداشتی که از اسلام و پیامبر اکرم و سقلین که همان قرآن کریم و اهل بیت (ع) است باعث شده که بزرگان شیعه در هر حوزه ای از فرهنگ و تمدن که وارد شدند کار را به کمال رساندند. ولایتی ادامه داد: عرفان شیعی و آشنایی و اعتقاد عمیق شیعیان نسبت به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) و حکمت ایشان، به خصوص امیر المومنین علی (ع) که نهج البلاغه او دریایی از حکمت است و همچنین حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) باعث شده که هنر و فرهنگ شیعی به اوج و تعالی برسد. [ سه شنبه 91/4/6 ] [ 10:3 عصر ] [ جلال ]
ائمه معصومین، علیهم السلام از این هدیه ها بی نیازند، همانگونه که دریا از آنچه ابرها بر آن می بارند بی نیاز است . ولی ما بی نیاز نیستیم از اینکه به ایشان هدیه ای تقدیم نماییم . [ سه شنبه 91/4/6 ] [ 10:2 عصر ] [ جلال ]
[ سه شنبه 91/4/6 ] [ 9:56 عصر ] [ جلال ]
چرا امام زمان (علیه السلام) با تمام وجود تمام بی وفایی های مردم کوفه از زمان حضرت علی ـ علیه السلام ـ و امام حسین ـ علیه السلام ـ باز به کوفه می روند و مقر حکومت خود را در آن جا قرار می دهند؟ آیا می شود گفت چون از لحاظ سوق الجیشی کوفه مناسب است امام زمان (علیه السلام) به آنجا می روند، و تشکیل حکومت می دهند؟ چرابه یکی از شهرهای ایران نمی آید؟ [ سه شنبه 91/4/6 ] [ 9:54 عصر ] [ جلال ]
[ سه شنبه 91/4/6 ] [ 9:51 عصر ] [ جلال ]
اعجاز قرآن کریم
در قرآن کریم وجوه متعدّدی از اعجاز وجود دارد؛
از جمله اعجاز در بلاغت و موضوعات آن، آگاهی دادن از غیب، بیان قضایای علمی و همچنین اعجاز عددی که عبارت از نظم در تعداد کلمات و حروفی است که برای مفهومی مشخّص بیان شده است. به عنوان مثال در قرآن کریم؛
گرچه ما به روایاتى که دلالت بر منتظر بودن تمامى جنّیان و فرشتگان بکند برخورد نکردیم اما اخبار و احادیث بسیارى بیانگر منتظر بودن گروهى از فرشتگان و اجنّه هستند.
1 - أبان بن تغلب مى گوید: امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«.. آن گاه که او(حضرت قائم عج) پرچم رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را به اهتزاز درآورد سیزده هزار و سیزده فرشته که سالها منتظر ظهورش بوده أند به زیر پرچمش گرد مى آیند (و آماده نبرد مى شوند) همان فرشتگانى که با نوح پیامبر در کشتى، با ابراهیم خلیل در آتش و با عیسى هنگام عروج به آسمان همراه بودند».(1)
ادامه مطلب...
وی حادثه کربلا را عمق تاریخ اسلام خواند و گفت: در حقیقت اساس اسلام در کربلا دوباره سازی شد و فلسفه شهادت در تشیع فلسفه عمیقی است که مشابه آن را با چنین عرفان و بینشی در هیچ کجای دنیا نمی توان مشاهده کرد.
تاثیر آموزه های شیعی بر هنر
ولایتی با بیان اینکه عرفان و فتوت سر شاخه هایی روئیده بر تنه اصلی تشیع هستند، افزود: عرفان اسلامی و شیعی تاثیرات زیادی بر هنر در عالم اسلام داشته است که این تاثیر را می توان در حوزه خط، نقاشی، معماری و شعر مشاهده کرد.
او با بیان اینکه عرفای بزرگ هنگامی که به مقام اهل بیت (ع) می رسند در برابر بزرگی آن ها زانو می زنند، افزود: سر سلسله عرفان نظری محی الدین ابن عربی است و ببینید در کتاب بزرگ خود «فتوحات مکیه» چه برداشتی از نقش اهل بیت (ع) در اسلام دارد و چگونه از محبت اهل بیت و تبعیت از ایشان و همچنین در رابطه با حضرت حجت (عج) سخن می گوید؛ خود این نکته جالب توجه است که بخش مهمی از مطالبی که ابن عربی در این کتاب آورده مربوط به حضرت حجت (عج) است.
ولایتی گفت: هیچ شاعر ایرانی یا غیر ایرانی را پیدا نمی کنید که در درجات بالایی از معرفت و بزرگی باشد و از دریای بیکران معارف اهل بیت (ع) بهره نبرده باشد،
وی ادامه داد: شعرای بزرگی چون حافظ، سعدی، مولانا، فردوسی و نظامی هر کدام به امیر المومنین (ع) یا ائمه اطهار (ع) که می رسند سر تعظیم فرود می آورندو جوری سخن می گویند که حتی اگر بعضی از آن ها شیعه هم نباشند ارادتشان به اهل بیت (ع) کمتر از شیعیان نیست. و اگر می بینیم شعر این بزرگان ماندنی شده به خاطر بهره وری آن ها از معارف اهل بیت (ع) است.
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه اوج هنر خطاطی، نقاشی و معماری در زمان حاکمیت شیعه در ایران بوده است، افزود: نه تنها مهم ترین مجموعه معماری ایران، بلکه جهان اسلام میدان نقش جهان اصفهان است که در نقطه به نقطه اجزاء این میدان آثار معرفت شیعی پیدا است.
وی در پایان درباره چگونگی کاربرد آموزه های شیعه در هنر امروز گفت: گام اول، آشنایی با تاریخ و عمق معرفت شیعه است و این به انسان هنرمند کمک می کند تا بتواند از این معارف در هنر مدرن هم استفاده کند.
حیات فکری و معنوی جامعه در گروِ پویایی و بالندگی فرهنگ آن است و این زائیده عمق و وسعت فرهنگها و شناخت افکار متفکّرانی است که در خارج از مرزهای جغرافیایی ما زندگی میکنند، به ویژه آنان که به هستی به گونهای دیگر مینگرند، میتواند نقش مهمّی در تعمیق و توسعه بینش و دانش سازندگان فرهنگ و گسترش اخلاق و معنویّت جامعه ایفا کند. طیّ سالهای اخیر، مجموعهای از عوامل و شرایط در میان مناسبات فکری و اجتماعی مردم، موجی از گفتوگو درباره آخرالزّمان و نشانههای ظهور قیامت را به راه انداخته است. موجی که هزاران سؤال درباره آینده و سرانجام زمین و عاقبت انسان را متبادر به ذهن ساخته و جمیع بیشماری را برای دریافت پاسخ، راهی مجالس گوناگون کرده است. همه ادیان در موضوع تاریخ و پایان جهان سخن گفتهاند.
مسئله بشارتها و نشانههای ظهور هم سنّتی است که در زمان همه پیامبران1 و در میان تمامی امّتها رایج بوده و پیش از ظهور او تمامی پیامبران، نشانههایی در مورد ظهور یا نزدیکی ظهور ایشان را به مردم بشارت دادهاند، این نشانهها و بشارتها در حقیقت، پرتوهایی هستند که حقجویان را راهنمایی میکنند و نوید فرج را به آنها میدهند و هر چه درد و رنج و مصیبت افزونتر میشده، در مقابل این نشانهها و بشارتها نیز بیشتر و پیوستهتر میشده و اشکال و صورتهای گوناگون به خود میگرفته است. از مهمترین فایدههای وجود این نشانهها، جلوگیری از رخنه حتّی نومیدی در دل منتظران و همچنین جلوگیری از پیمودن راه باطل است.
ادیان در مسئله پایان جهان، پایانی خوشبینانه و سعادتآمیز و روشن برای بشر ترسیم نمودهاند که در اندیشه شیعی، به صورت عدالت جهانگستر مهدی(عج) ظهور و بروز میکند. مطالبی که در پی میآید، درباره نشانههای ظهور قیامت در قرآن و کتب مقدّس است و اینکه قرآن و عهدین چه سرنوشت و نشانههایی برای پایان جهان بیان کردهاند؟
پاسخ
مهدویت از جمله اموری است که هم ریشة قرآنی دارد و هم در احادیث نبوی به حدّ تواتر از آن یاد شده است به گونهای که الآن این مسأله از مسلمات دین مبین اسلام است.
مذهب ما امامیّه بیش از فرق و مذاهب دیگر به این مسأله پرداخته است چرا که ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ در تبیین این مسأله اهتمام تامّ داشتند به حدّی که تمام امامان ما در هر موقعیتی یادی از وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) و نهضت جهانی او می کردند، لذا در مذهب ما تشیع جزئیات انقلاب حضرت و حکومت جهانی او مطرح شده است اگرچه اخبار و روایات این باب بسیار زیاد است و تشخیص روایات صحیح از ضعیف در بین این همه روایات وظیفه متخصصین این فن است و به محض دیدن روایتی در این باب نمی توان حکم کرد که حتماً قضایای نهضت آن حضرت و وضعیت حکومت او آن چنان است که در روایت آمده.
صحبت کردن از حضرت مهدی(ع) و نشانه های ظهور ایشان در واقع صحبت کردن از حوادثی است که بناست در آینده اتفاق بیفتد و لذا بجاست که از خود بپرسیم: اگر در مورد احادیث نقل شده در این زمینه بررسی اسناد صورت گرفت و مطمئن شدیم که آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آیا می توان مطمئن بود که حتماً همة آن حوادث آن گونه که در روایات شریف ما آمده اند وقوع یابند؟ پاسخ به این پرسش در کتب عقیدتی و فلسفی تحت عنوان «بداء» داده می شود که طی این بخش از مطالب به آن می پردازیم.
«بداء» در لغت به معنای ظهور و روشن شدن پس از مخفی بودن چیزی است و اصطلاحاً به روشن شدن چیزی پس از مخفی بودن از مردم اطلاق می شود؛ بدین معنا که خداوند متعال بنا بر مصلحتی، مسئله ای را از زبان پیامبر یا ولی ای از اولیای خویش به گونه ای تبیین می کند و سپس در مقام عمل و ظهور و بروز، غیر آن را به مردم نشان می دهد. در قرآن آمده است:
خداوند هر چه را بخواهد محو یا اثبات می کند در حالی که ام الکتاب نزد اوست و خود می داند عاقبت هر چیزی چیست.1
ادامه مطلب...
[ طراح قالب: آوازک | Theme By Avazak.ir | rss ]