«پسح» یادگار و یادآور قیام حضرت موسی کلیمالله علیه فرعون را به عموم موسائیان زمان و همکیشان عزیز یهودی خود تبریک میگوییم.
شروع این عید روز 15 ماه عبری نیسان، اولین ماه سال، است که این عید 8 روز طول میکشد. در زمانهی پیشین عید پسح جشن کشاورزان نیز به شمار میآمد زیر این عید همزمان با آغاز فصل درو جو در سرزمین مقدس است.
در روز دوم عید پیمانهی از جو به عنوان هدیه نوبرانه به معبد بیتالمقدس آورده میشد. در تورات مقدس به بنیاسرائیل فرمان داده شده که از روز دوم عید پسح یعنی روزی که پیمانه نوبرانه جو را به معبد بیتالمقدس میآورید هفت هفته تمام بشمارید و در روز پنجاهم که شمارش پیان مییابد عید شاووعوت (اعطی ده فرمان) را جشن بگیرید.
مفهوم اساسی این فرمان، در رویداد تاریخی ویژه خروج از مصر و آزادی نهفته است، آزادی که بنیاسرائیل را از گروهی برده به یک ملت تبدیل کرد بنابرین از دیدگاه وسیعتر این عید نمیانگر روز تولد ملت یهود است و از این نظر مهمترین عید تاریخی ملت یهود میباشد. این مطلب را دانشمندان یهود در این گفته خلاصه کردهاند:
در هر دورهی هر یهودی بید چنین پندارد که خود او بوده که از مصر خارج شده است.
پسح، تنها هدف رهیی از بردگی مصریان و لذت بردن از آزاد زیستن نیست بلکه منظور تبدیل آزادی به وسیلهی برای خدمت به بشریت است. قیامهی رهییبخش همواره پرافتخارترین صفحات تاریخ قوم یهود را به خود اختصاص داده و رهبران آن با برخورداری از یمان به خدا و پشتیبانی از قدرت توده مردم، علیه بیعدالتی شوریده و پیههی ظلم را به لرزه درآوردهاند. مهمترین این قیامها، قیام علیه کاخ ستم فرعون بود که حدود 3318 سال قبل (2448 عبری) به رهبری حضرت موسی علیهاسلام پیامآور توحید و عدالت انجام گرفت.
حضرت موسی که در بطن دربار فرعون پرورده شده بود پس از آشنیی با رنج برندگان و شناخت قوم خویش به تدریج بر اندیشه شکستن کاخهی بیعدالتی و ظلم فرعون گشت و از طرف خداوند نیز این عمل به عنوان آغاز رسالت وی بر او محول شد.
چندین واژه مختلف به عنوان نام این عید بکار رفته اند: 1= حَگ پِسَح به معنی گذر کردن و جستن و رحم نمودن بیان شده است 2 = حَگ هَمَصُوت عید مصاها یا فطیر: از آنجا که یهودیان هنگام خروج از مصر فرصت کافی برای تهیه خمیر مناسب جهت پختن نان نداشتند ناگزیر از خمیر ترش نشده (فطیر) استفاده کرده و نان فطیر تهیه کردند. 3 =حَگ هاآویوْ جشن بهاره از آنجا که این عید همواره در اویل فصل بهار واقع میشود این نام را نیز به آن نسبت دادند. 4=حَگ هَحروت جشن آزادی این عید جشن آزادی بنیاسرییل از یوغ بندگی مصریان است.
در دو شب اول این عید هشت روزه خانوادههی یهودی با چیدن سفره مخصوص و اجری مراسم، طبق ترتیب ذکر شده در کتاب ریسر (هَگادا) (که شامل شرح مراسم این دو شب و وقیع خروج از مصر است) جشن را برگزار میکنند. این مراسم شامل چندین مرحله است که مفسرین دلیل متعددی برای هر یک ذکر کردهاند.
مطالب گوناگونی در مورد پسح و فلسفه مراسم دوشب این عید در شمارههی 1، 8 و 12 و 25 همین مجله مفصلاً به چاپ رسیده است که در ینجا اشارهی مختصر به فلسفه و مراحل این مراسم میشود:
قَدِش (تقدیس): گفتن براخی (دعا) ییین اشاره به شادی و سرور به خاطر اجرا فرامین الهی است.
اورْحَص (طهارت دستها): دستها را شسته همانطور که در کتاب یشعیی نبی (16-1) آمده، اشاره است به طهارت قلبها.
کَرْپَس (خوردن کرفس): اشاره است به سبزی که سمبل تجدید حیات نباتات در آغاز فصل بهار است و اشاره به آزادی بنیاسرائیل که آن هم در فصل بهار بود.
یحَص (نصف کردن نان فطیر): این کار جهت برانگیختن سؤال برای کودکان برای دنبال کردن مراسم است.
مَگید (گفتگوی وقیع خروج بنیاسرائیل از مصر): این بخش هدف اصلی مراسم است که با دقت بید انجام شود.
رُحْصا (شستن دستها قبل از صرف شام): این بخش دومین طهارت دستها است که با ترتیب خاص، طاهر میشوند.
مُوصی- مَصا (گفتن براخا یا دعی نان فطیر): این بخش جزء احکام معمول یهود است که قبل از خوردن نان دعا میخوانند.
مارُور (خوردن سبزی تلخ): که نشانه چشیدن و احساس تلخیهاست که بنیاسرییل در دوران بندگی مصر متحمل شدهاند.
کُورِخ ( پیچیدن لقمه نان با سبزی و زدن در حلق): خوردن این لقمه که حاوی نان فطیر و سبزی تلخ در حلق که شبیه گِل است و نشانه کار سخت و گل مالی و خشتزنی عبرانیان در مصر است.
شولْحان عُورِخ (سفره گسترده): خوردن شام که سفره گسترده اشاره است به دعوت همه برای شرکت در این مراسم مقدس.
صافون (خوردن مصی پنهان شده): این مصا به نام «اَفیقُومِن» نشانگر پاداش پنهان الهی در ازی صوابهی انسان است.
بارخ (گفتن دعی بعد از خوردن غذا): بیستی نیت بر تبریک گفتن الهی بنمییم و خالق خود را به خاطر کرامات و اعجاز او تسبیح بگوییم.
هَلِل - نیرْصا (مدح و ثنا و مورد قبول شدن): خواندن سرود «هَِلل» این بخش مدح و ثنا و رضیت الهی است که از چند فصل از مزامیر حضرت داود تشکیل شده است به نشانه قدرشناسی از یات و معجزات الهی در حق بندگانش.
در خاتمه جملهی از هگادا (شرح وقیع خروج از مصر): برما فرض است که درباره خروج (پدرانمان) از مصر تعریف کنیم. «هرکه (از معجزات الهی) بیشتر تعریف کند، بیشتر شیسته برکت خداوند خواهد بود».
[ سه شنبه 91/6/7 ] [ 10:51 عصر ] [ جلال ]