سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بگوییم ماه رمضان آمد، نه رمضان...

مژده ای منتظران ماه خدا آمده است / ماه شب‌های مناجات و دعا آمده است ماه دلدادگی بنده به معبود رسید / بر سر سفره شاهانه گدا آمده است.....
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، رمضان از مصدر «رمض» به مفهوم شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است. انتخاب چنین واژه‌ای به راستی از دقت نظر و لطافت خاصی برخوردار است چرا که سخن از گداخته شدن است و شاید به تعبیری دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بی امانش، زیرا که رمضان ماه تحمل شدائد و عطش است.
نگوییم؛ رمضان آمد بگوییم ماه رمضان آمد
رمضان اسمی از اسماء الهی است و نباید آن را به تنهایی ذکر کرد مثلا ً بگوییم رمضان آمد یا رفت، بلکه باید گفت ماه رمضان آمد، یعنی ماه را باید به اسم اضافه کرد. در این زمینه هشام بن سالم از حضرت امام محمد باقر (ع) نقل روایت می‌کند و می‌گوید: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابی جعفر امام باقر (ع) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم. امام علیه السلام فرمود: نگویید این است رمضان و نگویید رمضان رفت و یا آمد، زیرا رمضان نامی از اسماء الله است که نمی‌رود و نمی‌آید که شیء زائل و نابود شدنی می‌رود و می‌آید، بلکه بگویید ماه رمضان، پس ماه را اضافه کنید در تلفظ به اسم، که اسم، اسم الله می‌باشد، و ماه رمضان ماهی است که قرآن در او نازل شده است و خداوند آن را «مثل» و «عید» قرار داده است همچنانکه پروردگار بزرگ، عیسی بن مریم (س) را برای بنی اسرائیل مثل قرار داده است، و از حضرت علی بن ابی طالب (ع) روایت شده که حضرت فرمود: شما به راستی نمی‌دانید که رمضان چیست (و چه فضائلی در او نهفته است!)
فضیلت اعمال مستحبى ماه رمضان
- دعا و استغفار در ماه رمضان
حضرت علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند:" بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زیاد. اما دعاهاى شما دافع بلا از شماست. و اما استغفار شما از بین برنده گناهان است". بنابراین از وظایف روزه داران در این ماه، دعا و درخواست‏ حوایج از حضرت حق است که بنده احساس نیاز به پیشگاه بى نیاز کرده، و دست‌هاى احتیاج خویش را به درگاه او دراز می‌کند.
- روزهاى ماه رمضان
رسول خدا (ص) می‌فرمایند:"اى مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات".
- اعتکاف در ماه رمضان
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی اعتکاف در یک دهه از ماه مبارک رمضان را برابر با ثواب دو حج و دو عمره می‌شمارند.
در ایام و لیالى مقدسه‏‌اى، طبق روایات رسیده از ائمه معصومین (علیهم السلام) مستحب است که هر مسلمانى در صورت امکان دهه آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف شود، که پیامبر اکرم(ص) در تمامى عمرش چنین می‏‌کرد.
- تلاوت قرآن در ماه رمضان
بهترین اعمال در شب‌ها و روزهاى ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولى چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است، از اجر و ثواب ویژه‏‌اى برخوردار است چنانچه وارد شده:
حضرت امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند:"براى هر چیزى بهارى است و بهار قرآن رمضان است". بنابراین امتیازات قرآن به اعتبار نزولش در ماه رمضان از ماه‌هاى دیگر بیشتر است.
همچنین رسول خدا(ص) فرمودند:"اگر کسى در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش مثل کسى است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن کرده است".
- افطارى و صدقه دادن در ماه رمضان
امام محمدباقر(ع) در تاکید بر اهمیت این مساله در روایتی به "سدیر" می‌فرمایند:" اى سدیر! آیا می‌دانى چه شب‌هایى است این شب‌ها؟ سدیر گفت: بلى فدایت گردم این شب‌ها شب‌هاى ماه رمضان است، مگر این شب‌ها چگونه است؟ امام (ع) فرمودند: آیا قدرت دارى هر شب از این شب‌ها 10 بنده از فرزندان اسماعیل (ع) را آزاد کنى؟ پس سدیر عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت، ثروتم کفاف نمی‌دهد، پس امام پیوسته تعداد بنده‏‌ها را کم کرد، تا رسید به یکى در تمام این ماه، سدیر گفت: قدرت ندارم پس امام(ع) به او فرمود: آیا قدرت ندارى هر شب یک مسلمان روزه‏‌دارى را افطار دهى؟ سدیر عرض کرد: بلى تا 10 نفر را هم می‌توانم افطارى بدهم، پس امام به او فرمود: اى سدیر همان است که اراده کردى یعنى با افطارى دادن 10 روزه‏‌دار به ثواب عتق و آزاد کردن 10 بنده از اولاد اسماعیل (ع) نایل می‏‌گردى.
همچنین در این باره از ابى عبد الله (ع) نقل شده است که فرمودند:"من تصدق فى شهر رمضان بصدقة صرف الله عنه سبعین نوعا من البلاء". "هر کس در ماه رمضان صدقه‏‌اى بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می‌کند".
پی ‏نوشت‏‌ها:
رمضان، تجلى معبود
امالى شیخ صدوق
وسائل الشیعه
من لا یحضره الفقیه
بحار الانوار



[ جمعه 91/4/30 ] [ 11:34 عصر ] [ جلال ]

نظر

احادیث ماه مبارک رمضان

1- رمضان و افزایش حسنات

 پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند:

شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَکَةِ؛

ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است که خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاک مى‏کند و آن ماه برکت است.

(بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5)

2- روزه ماه شعبان

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین؛

هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‏کند.

(وسائل الشیعه، ج7، ص 375، ح 22)

3- روزه خوارى

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه؛

هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا مى‏شود

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5 _ من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9)

4- رمضان ماه خدا

امام على (علیه السلام) فرمود:

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى؛

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23)

5- رمضان ماه رحمت

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار؛

رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

(بحار الانوار، ج 93، ص 342)

6- فضیلت ماه رمضان

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه؛

درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.

(بحار الانوار، ج 93، ص 344)

7- اهمیت ماه رمضان

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة؛

اگر بنده «خدا» مى‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست مى‏داشت که تمام سال، رمضان باشد.

(بحار الانوار، ج 93، ص 346)

8- قرآن و ماه رمضان

امام رضا (علیه السلام) فرمود:

من قرا فى شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فى غیره من الشهور؛

هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

(بحار الانوار ج 93، ص 346)

9- شب سرنوشت‏ساز

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة؛

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8)

10- برترى شب قدر

از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:

کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر؛

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2)

11- تقدیر اعمال

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین؛

برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیست‏ و سوم.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 259)

12- احیاء شب قدر

فضیل بن یسار گوید:

کان ابو جعفر (علیه السلام) اذا کان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى؛

امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یکم و بیست‏ و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان مى‏رسید نماز صبح را مى‏خواند.

(وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4)

13- زکات فطره

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة؛

تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است.

(وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5)

14- بهار قرآن

امام محمد باقر علیه السلام:

لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان؛

هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

(اصول کافی / ج2 / « کتاب فضل القرآن » « باب نوادر » حدیث 9 و 10)



[ جمعه 91/4/30 ] [ 11:30 عصر ] [ جلال ]

نظر

ماه رمضان2

 

وقوع غزوه بدر در 17 یا 19 ماه رمضان

در هفدهم یا نوزدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجرت، غزوه بدر واقع شد، (10) این غزوه، نخستین مقابله سپاه اسلام با کفر، و نبرد اهل توحید با اهل شرک بود، در این غزوه مشرکان از جنبه ساز و برگ و اسلحه و مهمات بر مسلمانان برترى داشتند، و نفرات و افراد آنها تقریبا سه برابر سپاه اسلام بود.

img/daneshnameh_up/1/1e/ramezan.jpg

ادامه مطلب...

[ جمعه 91/4/30 ] [ 11:28 عصر ] [ جلال ]

نظر

ماه رمضان1

ماه رمضان نهمین ماه از ماههی قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنی شدت تابش خورشید بر سنگریزه است. 
می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه هی عربی، ین ماه در فصل گرمی تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. ین ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌هی قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است. 
img/daneshnameh_up/1/1e/ramezan.jpgبه برخی از حوادث و رویدادهی مهم ین ماه اشاره می‌شود: 
وفات حضرت خدیجه در دهم رمضان سال دهم بعثت. 
ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام نیمه رمضان سال دوم هجرت. 
جنگ بدر در سال دوم هجرت. 
فتح مکه در سال هشتم هجرت. 
مراسم عقد اخوت و پیمان برادری میان مسلمان، و یجاد اخوت اسلامی بین پیامبر و امام علی علیه السلام. 
بیعت مردم به ولیت‌عهدی امام رضا علیه السلام
 در سال 201 قمری. 
ادامه مطلب...

[ جمعه 91/4/30 ] [ 11:28 عصر ] [ جلال ]

نظر

حدیث قدسی

img/daneshnameh_up/1/1e/ramezan.jpg

قال الله تبارک و تعالى:

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.

خداوند تبارک و تعالى می ‏فرماید:

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده‏اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.

سوره بقره آیه 183



[ جمعه 91/4/30 ] [ 11:25 عصر ] [ جلال ]

نظر

ماه ضیافت الهی مبارک باد

 



[ جمعه 91/4/30 ] [ 11:19 عصر ] [ جلال ]

نظر

عمل نامقبول

علاوه بر حکمت الهی وطغیان خلفای جور ، مهمترین علت غیبت غیبت حضرت ولیعصر (عج) عمل نامقبول ما مردم است . در طول امامت یازده معصوم  (ع) به تجربه روشن شد که تخلف و عدم حمایت مردم از آنان و بعضا اطاعت منافقانه، تحقیقاً این سوال را مطرح می کند که امامان حق و عدل ، چرا باید در بین مردم ناصح و قدر ناشناس باشند ؟ اصولا قابلیت مردم ، شرط اصلی حضور امام در هر عصری است ، اگر قابلیت و صلاحیت در مردم تحقق یابد ، قطعاً ظهور امام زمان (عج) هم محقق خواهد شد . قرآن کریم به خوبی قابلیت و استعدادهای انسان را در تغییر سرنوشت و روند تحولات جامعه اشاره دارد : ان الله لا یغیر بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم .


از این جهت علت غیبت در وجود ما نهفته است و ما از آن غفلت می کنیم . اگر در صدد اصلاح و آمادگی خود برآییم ، قطعا امام بر ما ظاهر خواهد شد . البته این بدان معنی نیست که همه ما به گناه آلوده ایم ، بلکه مقصود حد نصاب است ، که برای ظهور آن حضرت لازم است . بدیهی است که بسیاری از تقوا پیشگان همیشه آماده ظهور بوده و هستند ، اما در مجموع بلوغ معنوی جامعه در حدی نیست که پذیرای امام زمان (عج) باشد . به همین دلیل غیبت امام ادامه دارد و خداوند به وسیله غیبت ،  وجود مقدس امام زمان (عج) را حفظ کرده است ، زیرا اگر پیش از موعود ظاهر شود ، او را خواهند کشت .


مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی ، از زراره نقل کرده اند : خدمت امام صادق (ع) بودم و از آن بزرگوار شنیدم که فرمود : برای قائم (عج) پیش از قیام غیبتی است . عرض کردم چرا؟ امام (ع) به شکم خویش اشاره فرمود ( کنایه از آن که از کشته شدن بیم دارد ) .


خواجه نصیر طوسی می نویسد : غیبت حضرت مهدی (عج) نه از ناحیه خدای  سبحان است و نه از ناحیه آن حضرت ، بلکه از مکلفین و مردم است و آن غلبه خوف و تمکین نداشتن مردم از امام است . موقعی که سبب زایل گردد ، ظهور واقع می شود.


امام زمان




[ پنج شنبه 91/4/29 ] [ 12:27 صبح ] [ جلال ]

نظر

تصویری از مرقد امام حسین علیه اسلام در 200 سال پیش ( 1810 میلادی

تصویری از مرقد امام حسین علیه اسلام در 200 سال پیش ( 1810 میلادی )



[ چهارشنبه 91/4/21 ] [ 12:5 صبح ] [ جلال ]

نظر

دعای سلامتی امام عصر (عج)

 

 اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلا -
 گرفته راه گلویم به عقده‌های فرج به سر هوای تو دارم، به دل نوای فرج ببین که زخمیِ زخمی ز تیرِ هجرانم به نیمه جانیِ من ده کمی دوای فرج به کودکی دلِ من را هوایی‌ات کردی دلیل پیری من شد فقط هوای فرج برای این که ندیده نبینمت بروم هزار مرتبه خواندم تو را دعای فرج

 



[ پنج شنبه 91/3/25 ] [ 1:35 صبح ] [ جلال ]

نظر

<< مطالب جدیدتر ::

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه