سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سدالابواب الا باب علی(ع)7

أحمد بن حنبل فضائل الصحابة .. - فضائل علی (ع)

 

 

953 - حدثنا : عبد الله ، قال : ، حدثنی : أبی ، نا : محمد بن جعفر ، نا : عوف ، عن میمون أبی عبد الله عن زید بن أرقم ، قال : کان لنفر من أصحاب رسول الله (ص) أبواب شارعة فی المسجد ، فقال یوماًً : سدوا هذه الأبواب إلاّ باب علی ، قال : فتکلم فی ذلک أناس ، قال : فقام رسول الله (صفحمد الله وأثنى علیه ، ثم قال : أما بعد ، فإنی أمرت بسد هذه الأبواب غیر باب علی ، فقال فیه قائلکم ، وإنی ما سددت شیئاًً ولا فتحته ، ولکنی أمرت بشیء فإتبعته.

 



[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 1:4 صبح ] [ جلال ]

نظر

سدالابواب الا باب علی(ع)5

مسند أحمد بن حنبل أول مسند ... - حدیث زید .. - رقم الحدیث : ( 18484 ) 

 

‏‏- حدثنا : ‏ ‏محمد بن جعفر ‏ ، حدثنا : ‏ ‏عوف ‏، عن ‏‏میمون أبی عبد الله ‏ ‏، عن ‏ ‏زید بن أرقم ‏ ‏قال : ‏ ‏کان لنفر من ‏ ‏أصحاب رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏أبواب شارعة فی المسجد قال : فقال یوماًً سدوا هذه الأبواب إلاّ باب ‏ ‏علی ‏، ‏قال : فتکلم فی ذلک الناس ، قال : فقام رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏فحمد الله تعالى وأثنى علیه ، ثم قال : أما بعد ‏ ‏فإنی أمرت بسد هذه الأبواب إلاّ باب ‏ ‏علی ‏، ‏وقال فیه قائلکم : وإنی والله ما سددت شیئاًً ولا فتحته ولکنی أمرت بشیء فإتبعته.

 



[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 1:3 صبح ] [ جلال ]

نظر

سدالابواب الا باب علی(ع6

 

أحمد بن حنبل فضائل الصحابة .. - فضائل علی (ع) 

 

923 - حدثنا : عبد الله ، قال : ، حدثنی : أبی ، نا : وکیع ، عن هشام بن سعد ، عن عمر بن أسید ، عن إبن عمر قال : کنا نقول فی زمن النبی (ص) : رسول الله خیر الناس ، ثم أبوبکر ، ثم عمر ، ولقد أوتی إبن أبی طالب ثلاث خصال ، لئن تکن لی واحدة منها أحب إلی : من حمر النعم زوجه رسول الله (ص) إبنته ، وولدت له ، وسدت الأبواب إلاّ بابه فی المسجد ، وأعطاه الرایة یوم خیبر.

 



[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 1:3 صبح ] [ جلال ]

نظر

سدالابواب الا باب علی(ع)4

مسند أحمد بن حنبل مسند المکثرین ... - مسند عبدالله .. - رقم الحدیث : ( 4566 )

 

حدثنا : ‏ ‏وکیع ‏ ‏، عن ‏ ‏هشام بن سعد ‏ ‏، عن ‏ ‏عمر بن أسید ‏ ‏، عن ‏ ‏إبن عمر ‏ ‏قال : ‏ ‏کنا نقول فی زمن النبی ‏ (ص) ‏ ‏رسول الله : خیر الناس ثم ‏ ‏أبوبکر ‏ ‏ثم ‏ ‏عمر ‏ ‏ولقد أوتی ‏ ‏إبن أبی طالب ‏ ‏ثلاث خصال لأن تکون لی واحدة منهن أحب إلی : من ‏ ‏حمر النعم ‏ ‏زوجه رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏إبنته وولدت لهوسد الأبواب إلاّ بابه فی المسجد ، وأعطاه الرایة یوم ‏ ‏خیبر



[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 1:2 صبح ] [ جلال ]

نظر

سدالابواب الا باب علی(ع)2

مسند أحمد بن حنبل مسند أبی إسحاق.. - مسند العشرة .. - رقم الحدیث : ( 1429 )

 

حدثنا : ‏ ‏حجاج ‏ ، حدثنا : ‏ ‏فطر ‏ ‏، عن ‏ ‏عبد الله بن شریک ‏ ‏، عن ‏ ‏عبد الله بن الرقیم الکنانی ‏ ‏قال : ‏خرجنا إلى ‏ ‏المدینة ‏ ‏زمن الجمل فلقینا ‏ ‏سعد بن مالک ‏ ‏بها فقال : ‏ ‏أمر رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏بسدالأبواب الشارعة فی المسجد وترک باب ‏علی.



[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 1:1 صبح ] [ جلال ]

نظر

سدالابواب الا باب علی(ع)3

مسند أحمد بن حنبل ومن مسند ... - باقی مسند ... - رقم الحدیث : ( 2903 )

 

[ النص طویل لذا إستقطع منه موضع الشاهد ]

 

‏‏- حدثنا : ‏ ‏عبد الله ‏ ، حدثنا : ‏ ‏یحیى بن حماد ‏ ، حدثنا : ‏ ‏أبو عوانة ‏ ، حدثنا : ‏ ‏أبو بلج ‏ ، حدثنا : ‏ ‏عمرو بن میمون ‏ ‏قال : وقال : سدوا أبواب المسجد غیر باب ‏علی ‏، ‏فقال : فیدخل المسجد جنباًً وهو طریقه لیس له طریق غیره



[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 1:1 صبح ] [ جلال ]

نظر

سدالابواب الا باب علی(ع)1

 

سدالابواب الا باب علی(ع)

البخاری التاریخ الکبیر - الجزء : ( 1 ) - رقم الصفحة : ( 408 )

 

[ النص طویل لذا إستقطع منه موضع الشاهد ]

 

وقال : أفلت بن حسان ، عن جسرة ، عن عائشة ، عن النبی (ص) : سدوا هذه الأبواب إلاّ باب علی ، قال أبو عبد الله ویقال : فلیت ، وقال : محدوج ، عن جسرة ، عن أم سلمة ، عن النبی (ص) ، وحدیث الزهری أصح وتابعه عروة ، عن عائشة ، عن النبی (ص)

 



[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 12:59 صبح ] [ جلال ]

نظر

آیا معاویه حلال زاده بوده است؟

شناخت کلی از معاویه

صخر بن حرب بن امیة، معروف به ابوسفیان پدر معاویه می باشد، که پس از فتح مکه به ناچار اسلام آورد. مادر معاویه هند دختر عتبة بن ربیعة می باشد که به نقل ابن ابی الحدید معتزلی و دیگران از زنان فاجره و بدنام مکه بوده است .

زمخشری در ربیع الابرار آورده است که: معاویه را به چهارتن از مردان مکه نسبت دادند: مسافر بن ابی عمرو، عمارة بن ولید بن مغیرة، عباس بن عبدالمطلب، صبّاح که نوازنده عمارة بن ولید بوده است.(1) و چون ابوسفیان کریه المنظر و کوتاه اندام، و صبّاح جوانی خوش سیما بود، هند وی را به خویش خواند و با وی هم بستر گشت !

همچنین هشام بن محمد کلبی، نسب شناس مشهور، در کتاب "مثالب" و اصمعی، ادیب و دانشمند نام آور عرب، گفته اند: معاویه در دوران جاهلیت به چهار نفر منسوب می شد که عبارت بودند از: عمارة بن ولید از بنی مخزوم، مسافر بن عمرو از بنی امیة، ابوسفیان از بنی امیة و عباس بن عبدالمطلب از بنی هاشم .

و نیز زیاد بن ابیه در نامه‏اى در جواب معاویه، که به او طعنه زده و از مادرش سمیه یاد کرده بود، مى‏نویسد: این که با اشاره به مادرم سمیه به من طعنه زده‏اى، اگر من فرزند سمیه‏ام تو فرزند جماعتی هستى! (2)

البته چون هند یک فاحشه رسمی بود و با نامبردگان رابطه داشت، معاویه از یکی از این چهار نفر به وجود آمد، اما به خاطر اینکه هند زن رسمی ابوسفیان بود به او منتسب گردید .

به هر حال با تتبّع در تاریخ هیچ شکّی برای محقّقین منصف باقی نمی ماند که معاویه زنازاده بوده است.(3) و در این مساله کلام صادق مصدّق امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام بسیار شیوا و صریح می باشد، وقتی که در نامه ای به معاویه نوشتند: لکن لیس المهاجر کالطلیق و لا الصریح کاللصیق. یعنی:هرگز مسلمان مهاجر با اسیر آزاده شده، و انسان دارای نسب معلوم و مشخص با فردی که وی را به پدری منسوب نمودند، برابر نیست. (4)

معاویه نخستین اموی پس از عثمان بود که بر مسلمانان حکومت نمود. وی در مکه متولد شد و بر اساس روایت های صحیح معاویه در سال نهم هجری، در فتح مکه همراه با پدرش به ظاهر اسلام آورد. در زمان ابوبکر، فرماندهی بخشی از سپاه را که زیر نظر برادرش یزید بود بر عهده گرفت و در عهد عمر به حکومت اردن منصوب گشت و در عهد عثمان، امارت تمامی سرزمین شام به وی سپرده شد. و چون عثمان به قتل رسید، امیرالمومنین علی علیه السلام را به قتل وی متهم ساخت. و سرانجام در صفین نبردی خونین با مولا علی علیه السلام به راه انداخت. وی عداوت شدیدی با اهل بیت علیهم السلام داشت و جنایات و ظلم های فراوانی را در حق ایشان روا داشت . 


اسناد :

  (1) ربیع الابرار ج3باب القرابات و الانساب نسخه خطی کتابخانه اوقاف بغداد شماره 388، شرح النهج ج1ص336

 شرح ابن ابی الحدید ج4ص68 (2)

(3) برای تحقیق می توانید به این اسناد رجوع فرمایید: المحبر ص437، طبقات ابن سعد ج8ص235، عقد الفرید ج6ص86 و87، الاغانی: ج9ص55-53، ربیع الابرارج3ص551باب القرابات و الانساب، تذکرة الخواص لسبط ابن الجوزی ص 116و184، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج1ص336

ذخیرة الدارین ص49 (4



[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 12:58 صبح ] [ جلال ]

نظر

نص بر امامت‏حضرت على علیه‏السلام

جانشین پیامبر

جانشین رسول خداصلى الله علیه و آله 

نص بر امامت‏حضرت على علیه‏السلام

ینادیهم یوم الغدیر نبیهم بخم و اسمع بالنبى منادیا فقال له قم یا على و اننى رضیتک من بعدى اماما و هادیا

(حسان بن ثابت)

در سال دهم هجرى پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله از مدینه حرکت و بمنظور اداى مناسک حج عازم مکه گردید،تعداد مسلمین را که در این سفر همراه پیغمبر بودند مختلف نوشته‏اند ولى مسلما عده زیادى بالغ بر چند هزار نفر در رکاب پیغمبر بوده و در انجام مراسم این حج که به حجة الوداع مشهور است‏شرکت داشتند.نبى اکرم صلى الله علیه و آله پس از انجام مراسم حج و مراجعت از مکه بسوى مدینه روز هجدهم ذیحجه در سرزمینى بنام غدیر خم توقف فرمودند زیرا امر مهمى از جانب خداوند بحضرتش وحى شده بود که بایستى بعموم مردم آنرا ابلاغ نماید و آن ولایت و خلافت على علیه السلام بود که بنا بمفاد و مضمون آیه شریفه زیر رسول خدا مامور تبلیغ آن بود:

یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس. (1)

اى پیغمبر آنچه را که از جانب پروردگارت بتو نازل شده (بمردم) برسان و اگر (این کار را) نکنى رسالت او را نرسانیده‏اى و (بیم مدار که) خداوند ترا از (شر) مردم نگهمیدارد.پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله دستور داد همه حجاج در آنجا اجتماع نمایند و منتظر شدند تا عقب ماندگان برسند و جلو رفتگان نیز باز گردند.

مگر چه خبر است؟

هر کسى از دیگرى مى‏پرسید چه شده است که رسول خدا صلى الله علیه و آله ما را در این گرماى طاقت فرسا و در وسط بیابان بى آب و علف نگهداشته و امر به تجمع فرموده است؟زمین بقدرى گرم و سوزان بود که بعضى‏ها پاى خود را بدامن پیچیده و در سایه شترها نشسته بودند.بالاخره انتظار بپایان رسید و پس از اجتماع حجاج رسول اکرم صلى الله علیه و آله دستور داد از جهاز شتران منبرى ترتیب دادند و خود بالاى آن رفت که در محل مرتفعى بایستد تا همه او را ببینند و صدایش را بشنوند و على علیه السلام را نیز طرف راست‏خود نگهداشت و پس از ایراد خطبه و توصیه درباره قرآن و عترت خود فرمود:

الست اولى بالمؤمنین من انفسهم؟قالوا بلى،قال:من کنت مولاه فهذا على مولاه،اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله. (2)

آیا من بمؤمنین از خودشان اولى بتصرف نیستم؟ (اشاره بآیه شریفه النبى اولى بالمؤمنین من انفسهم) عرض کردند بلى،فرمود من مولاى هر که هستم این على هم مولاى اوست،خدایا دوست او را وست‏بدار و دشمنش را دشمن بدار هر که او را نصرت کند کمکش کن و هر که او را وا گذارد خوار و زبونش بدار.

و پس از آن دستور فرمود که مسلمین دسته بدسته خدمت آنحضرت که داخل خیمه‏اى در برابر خیمه پیغمبر صلى الله علیه و آله نشسته بود رسیده و مقام ولایت و جانشینى رسول خدا را باو تبریک گویند و بعنوان امارت بر او سلام کنند و اول کسى که خدمت على علیه السلام رسید و باو تبریک گفت عمر بن خطاب بود که عرض کرد:بخ بخ لک یا على اصبحت مولاى و مولى کل مؤمن و مؤمنة.

به به اى على امروز دیگر تو امیر و فرمانرواى من و فرمانرواى هر مرد مؤمن و زن مؤمنه‏اى شدى. (3) و بدین ترتیب پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله على علیه السلام را بجانشینى خود منصوب نموده و دستور داد که این مطلب را حاضرین بغائبین برسانند.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/5/24 ] [ 12:56 صبح ] [ جلال ]

نظر

چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج کردند ؟

 

چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج کردند ؟

سؤال کننده : یداله تبرائی

پاسخ :

در مورد این ازدواج پاسخ های فراوان داده شده است :

پاسخ نقضی و اجمالی :

در ابتدا می توان پاسخی نقضی داد که :

رسول خدا طبق نظر اهل سنت علم غیب ندارد :

طبق نظر اهل سنت پیغمبر علم غیب ندارد و ازدواج و یا دوستی وی با کسی نمی تواند دلیل بر صحت عقاید و رفتار وی باشد .

علت همان علت ازدواج حضرت نوح و لوط با همسرانشان بوده است :

حتی اگر بگویند رسول خدا وی را می شناخته و با وی ازدواج کرده است ، علت ازدواج را همان علت ازدواج حضرت نوح و حضرت لوط با همسرانشان می دانیم . با اینکه در قرآن کریم آمده است  که همسر ِ حضرت نوح و نیز همسر حضرت لوط ، همراه و همنظر با دشمنان ایشان بوده اند .

پاسخ تفصیلی  :

علت امتحان رسول خدا صلی الله علیه وآله و مردم بوده است :

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 4:43 صبح ] [ جلال ]

نظر

<< مطالب جدیدتر :: مطالب قدیمی‌تر >>

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه