[ جمعه 92/3/17 ] [ 9:1 عصر ] [ جلال ]
بعثت رسول خدا(ص)
چهل سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحى به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث گردید.
کیفیت نزول وحى
پیش از این گفتیم رسول خدا(ص)هر چه به چهل سالگى نزدیک مىشد به تنهایى و خلوت با خود بیشتر علاقهمند مىگردید و بدین منظور سالى چند بار به غار«حرا»مىرفت و در آن مکان خلوت به عبادت مشغول مىشد و روزها را روزه مىگرفت و به اعتکاف مىگذرانید و بدین ترتیب صفاى روحى بیشترى پیدا کرده و آمادگى زیادترى براى فرا گرفتن وحى الهى و مبارزه با شرک و بت پرستى و اعمال زشت دیگر مردم آن زمان پیدا مىکرد.
و بر طبق نقل علماى شیعه و روایات صحیح،بیست و هفت روز از ماه رجب گذشته بود و رسول خدا(ص)در غار«حرا»به عبادت مشغول بود،در آن روز که به گفته جمعى روز دوشنبه بود حضرت خوابیده بود و اتفاقا على(ع)و جعفر برادرش نیز براى دیدن محمد(ص)و یا به منظور شرکت در اعتکاف آن حضرت به غار آمده بودند و دو طرف آن حضرت خوابیده بودند.
رسول خدا(ص)دو فرشته را در خواب دید که وارد غار شدند و یکى در بالاى سر آن حضرت نشست و دیگرى پایین پاى اوـآنکه بالاى سرش نشست نامش جبرئیلو آن که پایین پاى آن حضرت نشست نامش میکاییل بودـمیکائیل رو به جبرئیل کرده گفت:
[ جمعه 92/3/17 ] [ 9:0 عصر ] [ جلال ]
ادامه از قبل
و این هم متن حدیثشریف که خلاصه ترجمهاش را شنیدید:
الحسین بن ابراهیم القزوینى،عن محمد بن وهبان،عن احمد بن ابراهیم بن احمد،عن الحسن بنعلى الزعفرانى،عن البرقى،عن ابیه،عن ابن ابىعمیر،عن هشام بن سالم،عن ابى عبد الله علیه السلامقال:قال بعض اصحابنا:اصلحک الله اکان رسول اللهصلى الله علیه و آله یقول:قال جبرئیل،و هذا جبرئیلیامرنى،ثم یکون فى حال اخرى یغمى علیه؟قال:
فقال ابو عبد الله علیه السلام:انه اذا کان الوحى منالله الیه لیس بینهما جبرئیل اصابه ذلکلثقل الوحى من الله،و اذا کان بینهما جبرئیل لم یصبهذلک فقال:قال لى جبرئیل،و هذا جبرئیل.[189]و بلکه در پارهاى از روایات آمده است که جبرئیل هیچگاهبدون اجازه قبلى نزد رسول خدا«ص»نمىآمد،و هرگاه نیز که اجازه میگرفت هنگام ورود با کمال ادب و مانند بندهاى درحضور آنحضرت جلوس میکرد،که این هم متن آن حدیث دیگرکه شیخ صدوق(ره) در کتاب علل از امام صادق علیه السلامروایت کرده:
[ جمعه 92/3/17 ] [ 8:59 عصر ] [ جلال ]
ادامه از قبل
«فاوحى الى عبده ما اوحى»[173]و آنجا که فرماید:
«قل انما انا بشر مثلکم یوحى الى»[174]و آنجا که گوید:
«انا اوحینا الیک کما اوحینا الى نوح و النبیین من بعده»[175]و آیا جریان وحى در مورد پیامبران دیگر الهى نیز اینگونهبوده است!
بارى از این قسمت بگذریم،و به قسمت دیگر این حدیثبپردازیم.
ب-در این حدیث آمده بود که رسول خدا«ص»برخاسته و درحالیکه قلبش مضطرب و لرزان بود بنزد خدیجه آمد و از اضطرابو نگرانى که داشت به خدیجه فرمود:
«لقد خشیت على نفسى»!
من بر خویشتن بیمناکم!
[ جمعه 92/3/17 ] [ 8:59 عصر ] [ جلال ]
بخش اول-بحث درباره تاریخ و زمان بعثت
درباره تاریخ بعثت رسولخدا(ص)در روایات و احادیثشیعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور میان علماء ودانشمندان شیعه آن است که بعثت آنحضرت در بیست وهفتم رجب سال چهلم عام الفیل بوده،چنانچه مشهور میان علماءو محدثین اهل سنت آن است که این ماجرا در ماهمبارک رمضان آن سال انجام شده که در شب و روز آن نیزاختلاف دارند،که برخى هفده رمضان و برخى هیجدهم و جمعى نیز تاریخ آنرا بیست و چهارم آن ماه دانستهاند.[141]و البته در پارهاى از روایات شیعه نیز بعثت رسولخدا(ص)درماه رمضان ذکر شده مانند روایت عیون الاخبار صدوق(ره)کهمتن آن اینگونه است که:
[ جمعه 92/3/17 ] [ 8:58 عصر ] [ جلال ]
بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترین فراز از تاریخ اسلام بوده و نزول قرآن کریم نیز از این زمان آغاز میگردد. کلمه بعثت به معنای «برانگیخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انسانی از سوی خداوند متعال برای هدایت دیگران میباشد.
همانطور که از روایات اسلامی و مطالعات تاریخی برمیآید، مسأله بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در ادیان الهی با برخی از خصوصیات و نشانهها، قبل از ظهور آن حضرت، مطرح بوده و بسیاری از اهل کتاب و پارهای از اعراب مشرک نیز با آن آشنایی قبلی داشتهاند. نوید و بشارت ظهور پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم)، به تصریح قرآن در تورات و انجیل ذکر گردیده و حضرت عیسی (علیه السلام) نیز پس از تصدیق توراتی که به حضرت موسی (علیه السلام) نازل شده بود، به برانگیخته شدن رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بشارت داده است. همچنین در این کتب، حتی به خصوصیات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و یارانشان نیز اشاره شده است.
[ جمعه 92/3/17 ] [ 8:51 عصر ] [ جلال ]
::